دومین فراخوان؛ مرکز خدمات رشد و توسعه زیست‌بوم رسانه‌های ایران

مقدمه

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر با هدف کمک به رشد و ارتقاء رسانه های نوپا برای ورود به عرصه فعالیت و با توجه به ضرورت تسهیل این امر، در نظر دارد نسبت به ایجاد مرکز خدمات رشد و توسعه زیست‌بوم رسانه‌ها اقدام نماید.

این سازوکار با تلفیق رویکردهای پیشینی و پسینی به حل مؤثر مشکلات رسانه‌ها و مجموعه‌های تولیدکننده محتوا تحت تنظیم‌گری ساترا کمک جدی میکند، در اولین اقدام، شناسایی نقاط ضعف شرکت‌ها و مجموعه‌های مراجعه کننده و پس از آن ارائه خدمات برای کمک به رفع این معضلات است.

مرکز در دو سطح ارائه خدمت خواهد داشت، سطح راه‌اندازی و سطح توسعه. در واقع هم اشخاص حقیقی و حقوقی‌ای که تمایل به ورود به صنعت رسانه‌های صوت و تصویر و تولید محتوا در فضای مجازی دارند و هم شرکت‌های فعال و بالغ و همچنین استارتاپ‌هایی که در مسیر توسعه خود و خدماتشان دچار مسائل و مشکلاتی شده‌اند.

این مرکز، به‌نوعی پلتفرمی برای پاسخ‌گویی به نیازهای بازیگران این صنعت است. به این صورت که ذینفعان مختلف زیست‌بوم رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی بر اساس یک یا چند نیاز، وارد مرکز شده و از طریق ارتباط گرفتن با شرکت های مستقر در مرکز، خدمات لازم را دریافت میکنند.

اهداف

ارائه خدمات حمایتی به رسانه‌های تحت تنظیم‌گری زیست‌بوم مأموریتی ساترا

کمک به رشد، توانمندسازی و توسعه فعالیت رسانه‌های نوپا

حمایت از فعالان شاغل در صنعت صوت و تصویر فراگیر

اتصال بخش‌ها و قطعات زنجیره ارزش صنعت صوت و تصویر فراگیر

قابلیت‌های و موقعیت مرکز خدمات

ایستگاه‌ نوآوری‌ شریف با هدف ایجاد بستری مناسب جهت استقرار شرکت‌های نوپا، استارت‌آپ‌ها، شتابدهنده‌ها، صندوق‌های پژوهش و فناوری و کلیه شرکت‌های فعال در زیست‌بوم فناورانه کشور با مساحتی بالغ بر ۲۷۰۰۰ متر مربع در مرداد ماه سال ۱۳۹۷ تاسیس و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

ماموریت اصلی ایستگاه تسهیل ورود کارآفرینان ایرانی به عرصه فعالیت در زیست‌بوم فناورانه داخلی است که باتوجه به حضور شرکت‌های موفق حوزه‌های مختلف کسب و کار در این مجموعه، امکان ایجاد شبکه ارتباطی گسترده و تعریف پروژه مشترک میان فعالان این عرصه فراهم گردیده است.

حضور در ایستگاه نوآوری شریف بدلیل بهره­‌مندی از امکانات رفاهی مناسب و خدمات متنوع حوزه کسب و کار، امکان رشد و توسعه سازمانی را برای شرکت­های مستقر فراهم می‌­آورد.

در این بین ساختمان مرکز رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر(آومیک) واقع در موقعیت این ایستگاه با حدود 1700 متر مربع و وجود امکاناتی شامل 6 واحد مستقل اداری، آمفی تئاتر، پارکینگ اختصاصی و همچنین مجاورت با ایستگاه مترو باعث شده تا شرکت­های مستقر به امور مورد نیاز خود دسترسی مناسبی داشته و به­ راحتی امکان تردد داشته باشند.

دسته‌بندی کلی خدمات قابل ارائه در مرکز

ارائه خدمات محتوا و سرویس آفلاین

خدمات نظارت هوشمند

(نظارت بر تبلیغات، مدل های کسب وکار و محتوای سرویس ها و سکوها)

تسهیلات راه‌اندازی سرویس

رصد بازار، تحلیل داده و تولیدگزارشات تخصصی

مشاوره، آموزش و پژوهش‌های کاربردی

شبکه گسترده ممیزان مردمی

شرایط لازم جهت شرکت در فراخوان

  • شرکت و موسسات قانونی و فعال شامل (آگهی ثبت روزنامه رسمی، اظهارنامه ثبت شرکت )
  • رزومه و سوابق فعالیت شرکت / موسسه
  • ارائه کاتالوگ یا مشخصات محصولات / خدمات
  • مدارک و مستندات مالکیت بر محصول یا محصولات مرتبط (آگهی ثبت علائم تجاری، ثبت طرح و …)
  • سابقه مرتبط فعالیت در صنعت صوت و تصویر فراگیر دارای امتیاز در داوری می‌باشد.
  • شرکت‌های دارای محصول یا خدمت مرتبط دانش‌بنیان و خلاق در اولویت جذب می‌باشند.

دامنه فعالیت شرکت‌های برگزیده فراخوان

مجموعه‌های منتخب و برگزیده فراخوان، به عنوان شرکت‌های فعال در صنعت رسانه پس از استقرار حمایتی در مرکز برای دوره یک ساله، مطابق با تفاهم‌نامه و برنامه اجرایی مصوب می‌بایست نسبت به ارائه خدمات به رسانه‌ها و حوزه‌های مورد نظر و تأیید ساترا اقدام نمایند.

تفاهم‌نامه به همراه برنامه اجرایی پیش از استقرار تنظیم و به تأیید طرفین خواهد رسید.

تجیهز و امکانات لازم برای استقرار مجموعه‌های منتخب بر عهده خود شرکت/ موسسه می‌باشد، از این‌رو ساترا در این ارتباط مسئولیتی به عهده ندارد.

ملاک ارزیابی مجموعه‌های مستقر جهت ادامه فعالیت در مرکز طی همان دوره مفاد مندرج در تعهدات ذکر شده در تفاهم‌نامه و برنامه اجرایی می‌باشد.

نحوه شرکت در فراخوان

شرکت‌ها و مجموعه‌های متقاضی می‌بایست در بازه زمانی اعلان فراخوان عمومی ضمن مطالعه دقیق ضوابط و شرایط، با تکمیل فرمهای مربوط از طریق سامانه  (https://s.satra.ir) نسبت به ثبت‌نام، ارسال مستندات و برنامه خود اقدام نمایند.

  • طرح‌های غیرمرتبط با دسته‌بندی ذکر شده از پذیرش و شرکت در جلسه ارزیابی حذف خواهند شد.
  • شرح جزئیات خدمات مربوط به هرکدام از حوزه‌های دسته‌بندی مطابق سوالات فرم مربوطه ثبت نام ارائه شود.
  • مدارک و مستندات شرکت / موسسه که ناقص، دارای هرگونه مغایرت و یا فاقد صحت لازم به تشخیص دبیرخانه فراخوان از پذیرش و ادامه مراحل کنار گذاشته خواهند شد.

فرآیندهای ارزیابی

طرح‌های ارسال شده به دبیرخانه پس از ارزیابی، پالایش اولیه و بررسی مدارک و مستندات، بمنظور شرکت در جلسه داوری و ارزیابی تخصصی پذیرش می‌شوند.

باتوجه به دسته‌بندی خدمات، برای هر بخش متناسب با تعداد شرکت کنندگان جلسه داوری ترتیب داده خواهد شد.

در جلسه داوری، نمایندگان معرفی شده از سوی شرکت / موسسه پذیرش شده می‌بایست مطابق با قالب و فرمت اعلام شده توسط ساترا در مدت زمان درنظر گرفته شده نسبت به ظرفیت و توانمندی مجموعه و همچنین خدمات و محصولات خود ارائه داشته باشند.

شاخص‌های ارزیابی

عناوین شاخص‌های ذکر شده در جدول فوق جزء موارد عمومی بوده و سایر شاخص‌های اختصاصی متناسب با دسته‌بندی ذکر شده، توسط دبیرخانه تعیین و در قالب کاربرگ‌های ارزیابی در اختیار هئیت محترم داوران قرار خواهد گرفت.

ردیفعنوان شاخصشرح شاخص‌ها
1سابقه فعالیت شرکت / موسسهسابقه فعالیت مرتبط با زنجیره ارزش صنعت صوت و تصویر فراگیر
2نوآوری و ابتکاربهره‌گیری از الگوهای نوآورانه در ارائه خدمت یا تولید محصول
3کیفیتکیفیت بهینه خدمت و محصول قابل عرضه
4هزینه خدمت / محصولرقابتی بودن هزینه فعالیت برای ارائه به رسانه‌ها (توجیه اقتصادی طرح)
5خلاق و دانش بنیانداشتن گواهی خلاق یا دانش‌بنیان برای محصول / خدمت قابل ارائه
6تیم توانمند و دارای تخصصبهره گیری از تیم مجرب و با دانش از بازار هدف فعالیت

اعلام نتایج ارزیابی

نتایج نهایی داوری شرکت / موسسات منتخب جهت استقرار در مرکز خدمات رشد و توسعه زیست‌بوم رسانه‌های ایران، پس از اعلان به دبیرخانه مستقر در معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا و طی مراحل استعلام از مراجع ذی‌صلاح، با تأیید ساترا از طریق سایت ساترا و آومیک بصورت عمومی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

keyboard_arrow_up